Navzdory zažitým představám o reklamním odvětví v éře komunistické diktatury představovala socialistická reklama v poválečném Československu etablovanou branži. Zaměstnávala stovky tvůrčích pracovníků, byla ovlivněna ekonomickými a technologickými okolnostmi doby, vycházela z průzkumů veřejného mínění a odrážela také průnik zahraničních vlivů, domácí tradice a představ o roli reklamy v socialistické spotřební kultuře.
Výpravná kolektivní monografie Spotřební imaginace státního socialismu. Reklama v Československu 1948–1989 (Akropolis, 2023) zasazuje situaci v jednotlivých reklamních médiích do širšího kontextu státně-socialistické ekonomiky, myšlení o roli reklamy v rámci plánovaného hospodářství a vývoje institucí, jež se reklamou zabývaly.
Autoři knihy představí během přednáškového večera Obraz versus socialistická reklama fenomén socialistické reklamy ze tří perspektiv: Kurátor Národního muzea Ondřej Táborský promluví o historickém zkoumání reklamy, metodologických přístupech, současných trendech v zahraničí a tématech pro další výzkum v českém prostředí.
Klíčová stylová a rétorická specifika televizní reklamy představí filmová historička Lucie Česálková (Katedra filmových studií FF UK). Vysvětlí také, jaké produkční podmínky je určovaly a jak je ovlivnil vývoj myšlení o ideálech socialistické reklamy.
Lingvista Ondřej Dufek (Ústavu českého jazyka AV ČR) pak na příkladech různých propagačních formátů přiblíží vztah obrazové a verbální vrstvy socialistické reklamy.
Program Obraz versus socialistická reklama se uskuteční ve středu 24. května od 18 hodin v prostorách knihkupectví ArtMap (Vojtěšská 18, Praha 1). Vstup na akci je zdarma.
Aktivity platformy Fresh Eye je možné dále sledovat na: