Navigace

Socialistická reklama jako protimluv? Fresh Eye seznámí s podobou poválečné reklamy

18. 5. 2023
Anna Dorňáková

PRAHA: Zdá se vám sousloví socialistická reklama jako paradoxní spojení? Nedávno vydaná výpravná publikace Spotřební imaginace státního socialismu. Reklama v Československu 1948–1989 ukazuje poválečnou reklamu jako komplexní fenomén a etablované odvětví. Autoři knihy, Ondřej Táborský, Lucie Česálková a Ondřej Dufek, promluví v programu Obraz versus socialistická reklama o metodách (historického) zkoumání reklamy, seznámí publikum se stylovými a rétorickými specifiky poválečné televizní reklamy a přiblíží vztah její obrazové a verbální složky. Program se uskuteční ve středu 24. května 2023 od 18 hodin v pražském knihkupectví ArtMap.

24. 5. 2023 18:00

Navzdory zažitým představám o reklamním odvětví v éře komunistické diktatury představovala socialistická reklama v poválečném Československu etablovanou branži. Zaměstnávala stovky tvůrčích pracovníků, byla ovlivněna ekonomickými a technologickými okolnostmi doby, vycházela z průzkumů veřejného mínění a odrážela také průnik zahraničních vlivů, domácí tradice a představ o roli reklamy v socialistické spotřební kultuře.

Výpravná kolektivní monografie Spotřební imaginace státního socialismu. Reklama v Československu 1948–1989 (Akropolis, 2023) zasazuje situaci v jednotlivých reklamních médiích do širšího kontextu státně-socialistické ekonomiky, myšlení o roli reklamy v rámci plánovaného hospodářství a vývoje institucí, jež se reklamou zabývaly.

Autoři knihy představí během přednáškového večera Obraz versus socialistická reklama fenomén socialistické reklamy ze tří perspektiv: Kurátor Národního muzea Ondřej Táborský promluví o historickém zkoumání reklamy, metodologických přístupech, současných trendech v zahraničí a tématech pro další výzkum v českém prostředí.

Klíčová stylová a rétorická specifika televizní reklamy představí filmová historička Lucie Česálková (Katedra filmových studií FF UK). Vysvětlí také, jaké produkční podmínky je určovaly a jak je ovlivnil vývoj myšlení o ideálech socialistické reklamy.

Lingvista Ondřej Dufek (Ústavu českého jazyka AV ČR) pak na příkladech různých propagačních formátů přiblíží vztah obrazové a verbální vrstvy socialistické reklamy.

 

Program Obraz versus socialistická reklama se uskuteční ve středu 24. května od 18 hodin v prostorách knihkupectví ArtMap (Vojtěšská 18, Praha 1). Vstup na akci je zdarma.

 

Aktivity platformy Fresh Eye je možné dále sledovat na:

Sdílejte
Check icon Error icon