Účast je mezinárodní. Začněme veřejným prostorem. Figurální sochař Ruslan Vysokikh studuje pražskou Akademii výtvarného umění v ateliéru socha Tomáše Hlaviny, původně pochází z Ukrajiny. Melanka Yuei se spolupracovníky realizují ideu ukrajinského novináře a fotografa Olese Krompliase. Jejich monumentální figury budou na čas konkurovat pardubickému památníku Rudoarmějce. Projekt War is Near, má slovy Melanky Yuei má siluetami lidských postav připomínat kolemjdoucím, že válka je blízko a za pokojné nebe nad námi je placena vysoká cena. Ke komentované prohlídce s tvůrci k sochám se můžete připojit v pátek 26. srpna v 18 hodin. Vycházíme z Pernštejnského náměstí 49, kde ve dvoře sídlí naše galerie.
Ale už v 16 hodin na témže místě se setkáme s performerem Ondřejem Vicenou, jenž měl během covidové pauzy v Art Space NOV výstavu a s diváky se potkal jen virtuálně. 26. srpna se pardubickému publiku představí v celé své kráse. Ondřej Vicena se mezitím stal uznávaným odborníkem na design brýlí, vyrábí jedinečné obroučky a zároveň je autorem expozice brýlových obrouček v chebském Retromuseu.
Program bude pokračovat v pátek 27. srpna v 16 hodin odpoledne. Rakele Tombini přijíždí z Říma. Není v Čechách žádným nováčkem, první výstavu zde měla už v roce 2008. V Pardubicích provede performanci nazvanou Spící hermafrodit, kterým navazuje na klasická sochařská díla a také na svou fotografickou sérii aktů vzniklých během covidu.
O hodinu a půl později vystoupí finský peformer a konceptuální umělec Pasi Mäkëla. Pasi pobývá v Praze, mimo jiné hraje v kontroverzní hře Kacířské eseje Studia hrdinů o filozofu Janu Patočkovi, kde spolu s ním performuje také Miroslav Petříček. Zabývá se výrazovým tancem butó, podobně jako třeba Miloš Šejn nebo Jindřich Max Pavlíček.
Nebyl by to festival performance, kdyby se ho nezúčastnil Jiří Surůvka, asi nejpůsobivější český performer. Proslul jako člen kabaretu Návraty mistrů zábavy a jako ostravský Batman. Reprezentoval Česko na benátském bienále v roce 2001, v Ostravě řadu let pořádal známý festival performancí Malamut. Jiří Surůvka je autorem okřídlené věty, že každé město má takového Batmana, jakého si zaslouží. Pokud vím, v Pardubicích zatím žádný neoperuje.
Performance je událost uzavřená v čase. Nepřenositelná. Performance je zaměřená na podstatu tvůrčího činu. Buď jste přítomni jejímu uskutečnění, nebo se s ní můžete potkat jen v dokumentaci a legendě. Podobným směrem jdou ale i sochaři, nejen, že jejich trvalé práce nevydrží ve veřejném prostoru změnu režimu, ale aktuálně se uchylují k pracím dočasným, k intervencím, zásahům do veřejného prostoru. Ty aktuální budou v centru Pardubic k vidění přibližně měsíc. Předností performance je rychlá zpětná vazba, nejde ale o divadlo, performance se nenacvičuje a neopakuje, nikdy totiž nelze vstoupit do stejné řeky. Je to umělecký formát, který dokáže dobře reagovat na nejaktuálnější situaci a komunikovat s publikem bez bariér a zpoždění. Je to umění dobrodružné, i když je promyšlené, vždycky může překvapit, jak tvůrce, tak publikum. Srdečně zveme na dva srpnové podvečery, jež završí víc jak roční přípravy.
Projekt je podpořen grantem Statutárního města Pardubice. Za podporu a pomoc děkujeme firmám LABSKÁ, strojní a stavební společnost, s.r.o. a Transform a.s. Lázně Bohdaneč . Rovněž všem stálým podporovatelům galerie.
A TU SE MI ZACHTĚLO NEUMŘÍT…
And Suddenly I Felt Like Not Dying… І тоді мені захотілося не вмерти…
festival performance se sochařským zásahem do veřejného prostoru
pátek 26. srpna a sobota 27. srpna 2022
doprovodná výstava do 24. září 2022