Program úspěšně funguje už od roku 2016 a od té doby podpořil včetně letošního ročníku přes 300 firem v celkové hodnotě 29,5 milionů korun. Od loňského roku se program otevřel i pro firmy z netechnologických oborů. „Letos se tak losování účastnily například firmy z odvětví výroby dřevěného nábytku, přírodní kosmetiky či lokální gastronomie,“ popisuje Barbora Netopilová, garantka programu. „Pořád platí, že je pro nás důležité, aby měl produkt nebo služba potenciál a šanci uspět i na mezinárodním trhu. Že se to firmám daří, ukazuje i vyhodnocení loňského ročníku. V něm nám dvě třetiny firem potvrdily, že po jednom roce od získání voucheru dokázaly oslovit nový segment zákazníků, z toho jednu třetinu právě těch zahraničních,“ doplňuje Netopilová. Mezi vylosovanými firmami byla třeba dvojice tvůrců Plastic Guys. „Pracujeme s recyklovaným plastovým granulátem a vyrábíme z něj designové plastové desky, které mají využití třeba při výrobě nábytku,“ říká jeden z dvojice zakladatelů firmy Marco Aulisa. Díky voucheru teď budou mít nové webové stránky a e-shop, který jim pomůže v prodeji produktů. „Každá z desek Plastic Guys je unikátní. Přesně takový by měl být i jejich web,“ říká Jiří Fabík ze studia Epicture, které se běžně věnuje hlavně filmové produkci. I proto by právě vizuální stránka měla webu dominovat.
Jihomoravská metropole nabídla kreativní vouchery jako první v Česku v roce 2016. Inspirovala tím i další kraje. V předchozích šesti ročnících se zapojilo přes 700 malých nebo středních firem z jižní Moravy 322 z nich – včetně letošního ročníku – voucher získalo. „Teď zpětně vidíme, jak vizionářský projekt to na české poměry byl. Brno bylo prvním městem, které takový nástroj zavedlo,“ říká primátorka Brna Markéta Vaňková. „Ukázali jsme ostatním regionům a vlastně i celé veřejné správě, jaké výsledky může přinést spolupráce firem s unikátními produkty nebo službami s kreativci, kteří umí jejich produkty takzvaně prodat,“ je spokojen s výsledky programu i náměstek primátorky města Brna Tomáš Koláčný a upozorňuje na výsledky pravidelného průzkumu, podle kterého si dvě třetiny podpořených firem díky voucheru uvědomily, že právě služby kreativců jim mohou pomoci oslovit nové klienty a zvýšit tržby.