Navigace

Tomáš Hlavina / Elementární konstelace

16. 6. 2021
Vlasta Červenková

VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ: Sochař Tomáš Hlavina připravil pro Galerii Kaple ve Valašském Meziříčí ucelenou instalaci, která evokuje plán stolní hry členěný pravidelnou čtvercovou sítí související sreálnou dlažbou galerie. Konstelace na ploše jsou tvořeny variabilními seskupeními objektů i plné hlavolamů ze zápalek. Vernisáž se uskuteční ve středu 16. června za přítomnosti autora a Cimbálové muziky Bača, která podvečer od18.00 h doprovodí hudebně.

od 16. 6. 2021 18:00 do 3. 9. 2021 17:00

Objekty a instalace Tomáše Hlaviny jsou obvykle velmi minimalistickými až jednoduchými modely ze dřeva, kovu, plastu a provázku. Pro žádný kus neexistuje jediný záměr ani interpretace. Na výstavě budou zastoupené převážně práce z posledních let, doplněné několika staršími, které prostorově i významově zapadají do kontextu herního plánu v Galerii Kaple

Tomáš Hlavina se sice zabývá „klasickou“ sochařskou tvorbou, ale v konceptuálním smyslu. Své sochy vytváří na základě přesného plánu, jehož postup může ukrývat různá sdělení. Nejde mu o to, nabídnout divákovi komplikovaný rébus. Jeho tvorba spíše přináší odpovědi. Některé objekty připomínají na první pohled ready made – předměty, kterým pouze odebral každodenní skutečnosti a postavil je do galerie. Jde ale o artefakty, které autor sestavil z různých velmi pečlivě opracovaných částí. Hlavinova estetika spočívá v přesné a téměř neviditelné eleganci s přítomným prvkem absurdity a paradoxu.

Výchozím bodem mých úvah o výstavě byla specifická architektonická dispozice Galerie Kaple, kde tribuna umožňuje z vyvýšeného místa přehlédnout celek výstavního prostoru. Výstavní plocha se nám z této perspektivy může jevit jako elementární plán stolní hry členěný pravidelnou čtvercovou sítí dlažby. Konstelace jsou zde tvořeny variabilními seskupeními objektů a vymezeními rámů či hlavolamů ze zápalek. Tato modelová situace nabízí pomyslné možnosti přeskupování hranic a spojení a reflexi ne zcela zjevných souvislostí a kontextů jednotlivých objektů. Skleněná pole zábradlí tribuny evokují obrazové sekvence políček filmového pásu a jsou dalším použitelným nástrojem přeformátování či přeskupování jednotlivých obrazů…“ přiblížil instalaci výstavy Tomáš Hlavina

 

Tomáš Hlavina absolvoval v roce 1992 Ateliér intermediální tvorby Milana Knížáka na pražské Akademii výtvarných umění, na působil na mnoho stáží (1989 Půlroční studijní pobyt na Akademii výtvarných umění v Tbilisi, Gruzie,1997 Stipendium Pollock-Krasner Foundation , USA, 1999 – 2000 Stipendium Bavorského ministerstva kultury pro roční pobyt v „Internationales Künstlerhaus Villa Concordia“ v Bamberku, 2001 Dvouměsíční tvůrčí stipendium v Sculpture Space Utica, USA, ArtsLink/VSC (Vermont Studio Center) Artist Fellowship Award 2002 – 2003, měsíční pobyt ve Vermont Studio Center , USA, 2003 Stipendium Spolkové země Dolní Sasko pro roční pobyt v „Künstlerhäuser Worpswede“, Německo,2004 Dvouměsíční pobyt, stipendium v MacDowell Colony , USA, 2006 Stipendium od Lannan Foundation, tříměsíční studijní pobyt v Santa Fe Art Institute, USA. Tomáš Hlavina se narodil v roce 1966 v Děčíně, žije a pracuje v Praze a je vedoucím Ateliéru sochařství II na Akademii výtvarného umění v Praze.

 

Sdílejte
Check icon Error icon