V mnoha textech a rozhovorech o budoucnosti divadla se mluví o takzvané třetí divadelní reformě. Pojem navazuje na myšlení Kazimierze Brauna, který za první divadelní reformu označoval proměnu divadla na přelomu 19. a 20. století a za druhou dění spjaté s kontrakulturním hnutím šedesátých let. Jaký by měl být charakter třetí divadelní reformy – dnes, v časech, kdy pandemie koronaviru naplnila vizi Heinera Müllera, jenž vybízel divadla na rok zavřít, abychom pochopili jejich hodnotu? Dá se začít tam, kde jsme skončili? Jaké jsou nejzajímavější koncepty a nástroje, kterými můžeme začít revizi divadla? A je divadlo ve svém posledním tažení, nebo se naopak může stát po filmu, který ovládl 20. století, vůdčím druhem umění pro svoji neredukovatelnost do online prostoru? Co jsou otázky divadla budoucnosti? A proč divadlo potřebujeme?
Kolektiv HaDivadla vytvořil tento podcast ve snaze sdílet rozhovory o budoucnosti divadla s inspirativními osobnostmi. Hosty prvních dílů jsou mimo jiné režisérka Lucia Repašská z experimentální platformy D’epog, spisovatelka a překladatelka Tereza Semotamová nebo hudební skladatel a sound designer Matúš Kobolka. Každý z hostů přináší do podcastu své osobní téma a vlastní pohled na vývoj divadla budoucnosti. Všechny podcasty jsou postupně vkládány na web budoucnost.hadivadlo.cz a dostupné k poslechu jsou i na platformě Spotify.
Mimo tvorbu podcastů pracuje v současné chvíli HaDivadlo na remediaci rozpracované inscenace Zeď v režii Kamily Polívkové do digitálního prostředí internetu. Do online prostředí v období pandemie převedlo HaDivadlo taktéž Diskuze A2 (v kooperaci s kulturním čtrnáctideníkem A2), kde za účasti mimořádných hostů rozebírá palčivá společenská témata současnosti.
Budoucnost divadla
Podcast HaDivadla