Navigace

Moje česká škola startuje nový informační a vzdělávací portál pro krajany

18. 2. 2021
Markéta Ševčíková

PRAHA, KODAŇ, MNICHOV: Spolek Moje česká škola spouští stejnojmenný informační a vzdělávací portál pro rodiče a učitele dětí českých krajanů. Tvůrkyně projektu tak reagují nejen na dlouhodobý historický požadavek krajanské komunity mít k dispozici centrální místo pro sdílení materiálů a komunikaci, tak i problematiku roztříštěnosti vzdělávacích materiálů a informačních zdrojů. V současné době je v provozu beta verze internetové stránky www.mojeceskaskola.cz, na jejímž obsahu pracují dobrovolníci z řad profesionálů i významné osobnosti krajanské komunity zabývající se vzděláváním. Projekt bylo možné rozjet díky podpoře společnosti T-Mobile, v rámci grantové výzvy T-Mobile Pomáháme 2020.

Na portálu Moje česká škola najdou krajanští učitelé a rodiče materiály, informace, rady a networking na jednom místě. Nemusí tak pracně pátrat po materiálech po mnoha webech a ušetřený čas mohou věnovat učení dětí. Na webu jsou postupně shromažďovány odkazy na kvalitní knihy, hry, videa, audia, časopisy, mobilní aplikace – zkrátka osvědčené materiály, které dětem pomohou naučit se či zlepšit v češtině a mít kontakt s českou kulturou.

O potřebě sdíleného portálu jsme hovořili již několikrát během nejrůznějších setkáních, která proběhla v uplynulých letech v zahraničí i v Praze. Současná krize spojená s pandemií nás všechny poučila, co znamená být na čas izolován a oddělen od běžného svobodného světa. Škola k tomuto světu patří také. Věřím proto, že by se mohlo jednat o jednu z velmi užitečných alternativ sloužící k zachování silné české vazby u našich dětí, ať již žijeme ve světě kdekoliv,“ doplňuje okolnosti vzniku portálu Jiří Krátký, zvláštní zmocněnec pro krajanské záležitosti MZV ČR.

Portál by měl výhledově umožňovat i setkání s učiteli či dalšími odborníky v oboru (např. logopedy, psychology). Počítá rovněž i s vytvořením vlastních vzdělávacích materiálů či navázáním spolupráce s vybranými českými nakladatelstvími.

„Funguje mnoho skvělých krajanských projektů, ale dosud žádný neřeší problém roztříštěnosti vzdělávacích materiálů pro rodiče a učitele. Existují dobré podklady pro učení, ale málokdo o nich ví. To chceme za pomoci přehledného rozcestníku změnit a časem přidat i vlastní nově vyvíjené materiály,“ říká Anna Paap z Mnichova, místopředsedkyně spolku, která se věnuje výuce českého jazyka a problematice bilingvismu. „Krajanští rodiče se často cítí při výchově dětí osamoceni nebo tápou, kam se obrátit a jak postupovat. Mnohdy ani netuší, že mají nějak dokládat povinnou školních docházku svých českých dětí žijících v zahraničí nebo třeba že mají právo obrátit se s prosbou o materiály na svoji kmenovou školu. Naším projektem se jim snažíme podat pomocnou ruku,“ doplňuje. 

Výchozí informace pro obsah i formu portálu poskytly členkám spolku jak osobní zkušenosti, tak průzkum mezi téměř 400 krajany ze 40 zemí světa provedený v květnu–červnu loňského roku. Průzkum ukázal nejen na důležitost přehledné vzdělávací platformy, ale připomenul i novou (tj. formující se po roce 1989) tvář krajanství vůbec. Novodobý (postmoderní) dospělý krajan žije v zahraničí trvale, nebo krátkodobě. Ve své lokalitě může mít řadu krajanských spolků, nebo může bydlet v místě zcela bez české komunity. Je aktivní, nebo pasivní, organizovaný i neorganizovaný. U dětských krajanů se pak objevují ještě další kategorie proměnných, jako jsou délka pobytu v zahraničí a potenciální návrat zpět do České republiky, původ rodičů a prarodičů, a nakonec zcela klíčová – angažovanost a ochota rodičů český jazyk a kulturu dítěti předávat. 

„Když jsem se s rodinou přestěhovala do Dánska, zažila jsem dosud nepoznaný pocit ryzího sentimentu vůči vlastní zemi, jazyku a kultuře. Pouto, které chci, aby měly i moje děti. Vztah, který ale není samozřejmý a na němž se musí celý život pracovat a opečovávat jej. Role vzdělávání, informování a propojování pak v tomto směru vnímám jako zcela zásadní a hlavně smysluplné,“ říká Markéta Ševčíková z Kodaně, zakladatelka a předsedkyně spolku. „Věřím, že nezáleží na tom, ve které části světa žijeme, ale neměli bychom zapomenout, odkud pocházíme,“ dodává.

Realizační tým projektu dosud funguje na dobrovolnické bázi. „Aktuálně hledáme partnery z řad individuálních i firemních donorů, kteří chtějí pomoci krajanským učitelům a rodičům. Třeba proto, že mají vlastní krajanskou zkušenost, například díky pracovnímu nebo studijnímu pobytu v zahraničí, a ví, co krajanský život obnáší,“ říká Hana Valentová, místopředsedkyně spolku.

Profesionální grafiku a design stránek bylo možné zajistit díky podpoře společnosti T-Mobile, v rámci grantové výzvy T-Mobile Pomáháme 2020.  „Ambicí našich loňských grantů bylo podpořit projekty, které díky digitálním technologiím umožní lidem „být spolu“. Mysleli jsme zejména na sociální izolaci a samotu způsobenou covidem. Projekt Moje česká škola však bude mít zásadní přínos i poté, co pandemie skončí. Umožní dětem krajanů žijícím po celém světě být také „spolu“ – sdílet společné kořeny a udržovat si vazbu na svoji domovinu,“  říká Petr Jonák, ředitel korporátních a vnějších záležitostí T-Mobile.

Více informací o projektu Moje česká škola najdete na stránkách: www.mojeceskaskola.cz. Výsledky z dotazníkového šetření naleznete zde

 

—————-

O spolku Moje česká škola

Ve spolku Moje česká škola vytváříme portál pro rodiče a učitele dětí českých krajanů. Chceme vybudovat místo, kde na jednom místě najdete přehledně informace a materiály, které vám pomohou učit děti česky a udržovat kontakt s českou kulturou a národní identitou.

Sdílejte
Check icon Error icon