„Českému jazzu se loni dařilo, alespoň pokud vycházíme z počtu vydaných alb. V roce 2019 u nás vyšlo 46 jazzových desek, což je opět o pár kousků více než v předešlém roce,“ vysvětluje Petr Vidomus, dramaturg stanice ČRo Jazz. „Kvantita ale není to hlavní. Obdivuhodná je hlavně pestrost přístupů a odvaha, s jakou se čeští jazzmani pouštějí i do hraničních vod žánru,“ dodává.
Panel devíti hudebních publicistů a promotérů nakonec za nejlepší českou jazzovou desku roku 2019 označil album Čekání na Toma kytaristy Viléma Spilky. Koncepční CD obsahuje autorskou tvorbu, inspirovanou zčásti světem dětí a dětskými písněmi. „Album věnované chlapci s poruchou autistického spektra má silné mimohudební sdělení, věřím ale, že pro naše panelisty bylo zásadní celkové hudební zpracování, kvalita zvuku i originální kompoziční nápady brněnského kytaristy,“ říká Vidomus
Na druhém místě ankety se umístilo album skupiny Vertigo a posledním oceněným je kapela Muff, která si třetí příčku vysloužila za novinku Fatalust.
Anketa o nejlepší jazzové album je součástí katalogu Česká jazzová sklizeň, který každoročně mapuje všechny vydané nahrávky daného žánru v zemi. V seznamu vydaných desek se potvrzují dlouhodobější trendy předešlých let: „Kromě řady spíše mainstreamových alb bych podtrhnul komornější mezižánrové projekty (např. Sně Beaty Hlavenkové, Alf Carlsson / Jiří Kotača Quartet), silný proud volné improvizace (např. KIAP, Phoenix, NOCZ) nebo swingové reminiscence (Original Vintage Orchestra),“ vysvětluje Vidomus. Podle něj loni vyšla také celá řada povedených reedic starších jazzových alb.
Dvaatřicetistránkový katalog vydaných alb distribuuje Český rozhlas zdarma na vybraných jazzových festivalech a ve většině jazzových klubů.
Vítězové ankety Česká jazzová sklizeň 2019
1. místo: Vilém Spilka Quartet – Čekání na Toma (Indies Happy Trails)
2. místo: Vertigo – Daleko (Animal Music)
3. místo: Muff – Fatalust (Polí5)