“Extase je ve světovém měřítku jedním z filmů, které se objevují ve všech příručkách a přehledech dějin kinematografie, ale ne vždy kvůli svým uměleckým hodnotám. Častěji je spojována se skandálem, který způsobila na festivalu v Benátkách v roce 1934, ve kterém sehráli své role i papež Pius XI nebo Benito Mussolini. Nám šlo ale především o to, aby se film zaskvěl ve své původní podobě, byť digitálně – to vyžadovalo rozsáhlé historické rešerše, pátrání po nejlepších zdrojových materiálech pro digitalizaci a hlavně hledání dobového obrazového i zvukové podání. Podařilo se to nejen díky odborným kapacitám archivářů a restaurátorů, ale také díky intenzivní mezinárodní spolupráci s řadou dalších archivů,” říká k restaurování generální ředitel Národního filmového festivalu Michal Bregant.
Extase Gustava Machatého z roku 1932 se řadí k nejambicióznějším českým filmům 30. let. Hlavní roli ztvárnila tehdy osmnáctiletá Hedy Kiesler, kterou tato role proslavila po celém světě, takže i když hrála pod jménem Hedy Lamarr od 30. let v Hollywoodu, její role v Extasi pro ni zůstala osudovou. Na jednoduchém příběhu, v němž novomanželka Eva prožije první milostné vzplanutí nikoliv s postarším manželem Emilem, ale s mladým inženýrem Adamem, rozehrál Machatý za pomoci kameramana Jana Stallicha extravagantní obrazovou oslavu vášně a lidské práce plnou symbolů a metafor. Příběh je vyprávěn především obrazově, takže vystačí s minimem dialogů, za to hudba jednoho z nejžádanějších dobových filmových skladatelů Giuseppe Becceho zní takřka celým filmem. Snímek vznikl v české, německé a francouzské verzi s mírně rozdílným obsazením – i díky tomu byla Extase uvedena také ve Francii, Německu, Velké Británii, Spojených státech amerických a v dalších padesáti zemích Evropy, Jižní Ameriky, Afriky a Asie.
K digitálnímu restaurování, které probíhá v italském studiu L’Immagine Ritrovata v Bologni, přispívají zapůjčením filmových materiálů a pomocí při rozsáhlých rešerších British Film Institute, Cinémathèque16, Cinémathèque suisse, CNC, Danish Film Institute, Filmarchiv Austria, Gaumont a Slovenský filmový ústav. Digitální restaurování tohoto filmu z daru paní Milady Kučerové a pana Eduarda Kučery realizuje Národní filmový archiv ve spolupráci s MFF Karlovy Vary ve společnosti L’Immagine Ritrovata v Bologni. V letošním roce byly z daru manželů Kučerových digitálně restaurovány také Lásky jedné plavovlásky, které byly zařazeny do sekce Cannes Classics, a Spalovač mrtvol uvedený na 54. Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary.
Mezinárodní obnovená premiéra Extase Gustava Machatého proběhne v předvečer prvního festivalového dne 27. srpna v Sala Darseno. Do českých kin vstoupí Extase na začátku roku 2020. Mediálním partnerem projektu je Český rozhlas Radiožurnál.
Zdroj: Veronika Bokšteflová, Národní filmový archiv, www.nfa.cz