Švédské drama z pera Augusta Strindberga sepsané roku 1888 mělo kvůli své kontroverznosti od začátku těžkou cestu k publiku. Cenzury se zbavilo až o takřka 100 let později, kdy roku 1984 poprvé vyšlo v původním znění. Hra pojednává o vztahovém trojúhelníku mezi aristokratkou Julií, sluhou Jeanem a kuchařkou Kristinou – o porušení společenských konvencí, vystoupení z životních rolí, o předepsané morálce, vášni, manipulaci i šílenství.
Během skoro dvouhodinového představení létaly vzduchem židle i lahve od piva. Tekla krev, bičík švihal všude kolem a stůl se stal vyjádřením mentálních i fyzických hranic. Z reproduktorů zněla mystická hudba Arvo Pärta, barevné reflektory dokreslovaly charakter postav přecházením z bílého do rudého světla. Zlomové momenty byly vyzdviženy nesnesitelným zpomalením.
V hlavních rolích se představili Petra Svobodová (Slečna Julie) a Jiří Hejbal (Jean). Jejich ztvárnění dvou na první pohled tak rozdílných postav podtrhla pokora Taťány Havlové v roli kuchařky Kristiny. Brilantní výkony oslovily i významné divadelní pedagogy působící v porotě cen Thalie.
„Tři ze čtyř odehraných představení byly zcela vyprodané, a tak doufáme, že se podobného úspěchu dočkají i zájezdy a další reprízy v Divadle Kámen, plánované na příští sezónu,“ uvedla za pořadatele Anna Daňková.