Chopinova soutěž letos znovu přilákala nadějné mladé pianisty, vítězí Češi
MARIÁNSKÉ LÁZNĚ: Po dvou letech od vítězství Natálie Schwamové, naší veleúspěšné účastnice nejslavnější chopinovské soutěže…
MARIÁNSKÉ LÁZNĚ: Prostory anglikánského kostela jsou poměrně malé, vybavení velmi strohé, jako by ani nepřipomínalo kostel. Právě na tomto místě se však odehrál první dopolední recitál Chopinova mariánskolázeňského festivalu, koncert mladých pianistů Jana Čmejly a Matyáše Nováka. Ty pak ve večerních hodinách doplnil klarinetový Five Star Quartet, který v evangelickém kostele vystoupil s repertoárem složeným spíše výhradně z moderní tvorby.
Jan Čmejla je jedním z talentovaných mladých pianistů a ve svých čtrnácti letech již zvítězil v mnoha klavírních soutěžích, mezi nimi např. v soutěži Josepha Haydna ve Vídni. Jako jeden z mála mladých klavíristů byl také vybrán na Allianz Junior Music Camp, kde studoval pod vedením pianisty Lang Langa. Během sobotního recitálu vystoupil se skladbami romantiků Felixe Mendelssohna Bartholdyho a Fryderyka Chopina. Velmi dobře zvolený repertoár sestávající ze skladeb jako je Rondo capriccioso, Fantasie Impromptu cis moll op. 66 či Balady Ges dur op. 10 č. 5 působily spíše nervóznějším dojmem a daly vyniknout stále ještě velké absenci životních zkušeností klavíristy. Naopak velmi dobře mohla interpretace působit v dynamickém spektru či v technice, kterou má Čmejla vycvičenou precizně.
Matyáš Novák, taktéž jeden z nejtalentovanějších mladých klavíristů, připravil skladby Chopina a Liszta. Publikum uhranul nejen skvělou technikou, kterou předvedl během všech skladeb svého programu, ale na svůj věk také procítěnou a vyspělou interpretací. Obdivuhodně se ujal čtveřice Lisztových Transcendentálních etud, č. 1 Preludio, č. 8 Wilde Jagd, č. 10 Appassionata a č. 12 Chasse-Neige. Právě Lisztovy etudy jsou obecně považovány za jedny z technicky nejobtížnějších klavírních skladeb vůbec. V rukou Nováka se však zdálo, že ani tyto skladby nejsou žádným oříškem, ba naopak něčím poměrně triviálním.
Večerní koncert klarinetového Five Star Quartetu nabídl nejen úpravy skladeb klasických do podoby klarinetového kvartetu, ale také skladeb vlastních či na míru kvartetu ušitých. V premiéře kvartet představil také dvojici skladeb od známého mariánskolázeňského autora Jana Kučery. Obecenstvo si mohlo užít nejen pro Chopinův festival netradiční barvy zvuku, ale také mnoha rytmických skladeb, často jdoucích někam vstříc jazzovým vodám. Právě tento večerní komorní koncert byl zajisté zpestřením letošního ročníku festivalu a přinesl vytržení, od přísné klasické hudby do moderny.