Společně odpoví na otázky, které jsou zásadní pro dobře fungující organizaci: Proč je důležité strategické umělecké plánování? Jaké jsou trendy, které ovlivňují budoucnost kultury v 21. století? Co je to programový a institucionální marketing? Jaké jsou základní mechanismy efektivního fundraisingu? Jak si udržet publikum i rodinu příznivců? Konference se bude věnovat i proměnám medií či technologií, které mohou být výzvou i negativním dopadem na návštěvnost.
Cultural Leadership Summit připravila Akademie klasické hudby, o.p.s., pořadatel festivalu Dvořákova Praha, ve spolupráci s mecenášem Karlem Komárkem, americkým DeVos Institute of Arts Management at the University of Maryland, Velvyslanectvím USA v Praze a za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Detailní program a více informací jsou k dispozici na www.dvorakovapraha.cz/vzdelavani/o-projektu/.
Hlavní hvězdou konference je Michael M. Kaiser, mezinárodně respektovaný expert v oblasti moderního kulturního managementu, který je předsedou DeVos Institute a vedle úspěšného vedení Kennedyho centra stál za ekonomickou i uměleckou revitalizací řady prestižních institucí (Royal Opera House v Londýně, American Ballet Theatre, Alvin Ailey American Dance Theater nebo Kansas City Ballet). Z jeho pohledu jsou základními stavebními kameny úspěšného podniku: Tvorba a prezentace transformativního umění, průbojný marketing programu i samotné instituce, rozvoj „rodiny“ stoupenců (donátorů, dobrovolníků, návštěvníků) a dosažení výnosů, jejichž výše postačí ke vzniku velkého umění a k oslovení nových členů „rodiny“ v následujícím roce. „Když se tento „cyklus“ opakuje rok co rok, všechny zúčastněné strany cítí, že jsou součástí úspěšného podniku. Tento koncepční rámec tvoří základní linii našeho školení, jehož středobodem je naprostá oddanost dlouhodobému plánování, které dává vzniknout báječnému umění, jež přitahuje čím dál větší počet diváků,” vysvětluje Michael M. Kaiser návod na dobře fungující organizaci, který lze jistě aplikovat i v jiných oborech. Kaiser, kterému bude patřit první den konference, si do diskuse přizval významné osobnosti české nejen umělecké scény, jako jsou ekonom Tomáš Sedláček, ředitel Centra současného umění DOX Leoš Válka, ředitel České filharmonie David Mareček, ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab a ředitel Signal Festivalu Martin Pošta.
Dalším významným přednášejícím je prezident DeVos Institutu Brett Egan, který se zaměří na tzv. programový a institucionální marketing. „Chce-li organizace produkovat odvážnější a smysluplnější umění, musí být připravená na tvrdé soupeření o pozornost a přízeň diváků,” vysvětluje Egan. Zatímco programový marketing se zaměřuje na získávání a udržení publika, institucionální marketing zviditelňuje práci organizace. Druhý den konference bude patřit prezentaci nástrojů nutných k tvorbě programového a institucionálního marketingu, jenž oslovuje publikum a šíří povědomí o organizaci jakožto o živé stálici komunity, která spojuje lidi a ovlivňuje atmosféru daného místa. Následující den představí Brett Egan přístup DeVos Institute ke strategickému plánování, jehož struktura zahrnuje podrobnou revizi poslání organizace, analýzu prostředí, interní analýzu, strategii rozvoje založenou na těchto analýzách, podrobný plán realizace a finanční plán. V dnešním bouřlivém světě může odvážné plánování zásadním způsobem přispět k lepšímu fungování i vyhlídkám organizace.
Více v přiložené TZ