Pamětní síň byla znovuotevřena teprve vloni v květnu, poté co byla v roce 2011 vykradena a zloději tehdy odnesli čtyři vzácná kubistická plátna. Policistům se podařilo zloděje i díla najít, síň ovšem musela po krádeži projít rozsáhlým bezpečnostním opatřením, aby se do ní mohla díla znovu vrátit. „Máme radost, že zámek po dlouhém chátrání má konečně majitele, který má zájem jej opravit. Bohužel to znamená znovu zavřít síň. Nyní právníci řeší s majitelkou nejen podmínky vyklizení síně, ale chceme také jednat o podmínkách návratu, tak abychom dál plnili podmínky pozůstalosti,“ uvedl při vernisáži hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.
Významný český umělec pobýval v jižním křídle peruckého zámku po několik posledních let svého života. Zotavoval se zde z dlouhého nacistického zajetí, neustal ale ve všestranně náročné tvorbě – práce v plenéru milovaného Českého středohoří. Zákaz vystavování vynesený Svazem českých výtvarných umělců vztahující se na soubor děl inspirovaný lidovými písněmi oslaboval Fillův zdravotní stav stejně jako jeho citlivého ducha. Poválečné dílo věnované po manželově smrti Hanou Fillovou Československému státu tedy, i podle Fillova přání, na Peruc patří.
Současná expozice umístěná v jižním křídle zámku je instalována do místností, které jako pozůstalostní odkaz spravuje Galerie Benedikta Rejta v Lounech a které manželé Fillovi skutečně obývali. Vystavena jsou autorova díla z let 1939 – 1952 doplněna o mobiliář z původního zařízení. Jako na nejstěžejnější odkaz (každého) umělce je položen důraz na nerušený kontakt s Fillovými obrazy. Jižní křídlo zámku nadále zůstává ve správě Galerie Benedikta Rejta v Lounech, která je zde oprávněná z věcného břemene. Po dokončení rekonstrukce zámku, která se předpokládá k 30. červnu 2018, obnoví galerie expozici složenou z odkazu Emila Filly, který má ve své správě a za jehož prezentaci odborně a eticky odpovídá.