Navigace

Špičkový hornista Radek Baborák zahájí Dvořákův festival

25. 4. 2016
Karel Souček

PŘÍBRAM: Jeden z nejlepších světových hráčů na hornu Radek Baborák otevře ve čtvrtek 28. dubna 48. ročník Hudebního festivalu Antonína Dvořáka. Na koncertě, který na Velké scéně příbramského Divadla Antonína Dvořáka začíná v 18 hodin, ho doprovodí hudební těleso Orquestrina.

„V Příbrami jsem ještě nevystupoval, takže zatím k tomuto městu nemám žádný bližší vztah. Bude to premiéra, na kterou se těším,“ uvedl Radek Baborák s tím, že do Příbrami s ním přijede Orquestrina, což je společný projekt Baborak Ensemblu a Epoque kvartetu. „To znamená, že to bude takový malý orchestřík, kde převážnou část skladeb, které máme na repertoiru, tvoří transkripce skladeb, původně inspirovaných tancem, nebo přímo vycházejících z tanců. Například tango nuovo, bolero nebo pavana,“ dodal hornista.

Nedílnou součástí koncertu bude i filmová hudba Nina Roty a na přání organizátorů festivalu Radek Baborák také zinstrumentoval Dvořákovo Largo z jeho Novosvětské. Baborak ensemble vystupuje v základním obsazení jako kvintet, tedy lesní roh a smyčcový kvartet, se ale může podle potřeb skladeb rozrůst, což soubor od prvních projektů pravidelně činí. Epoque kvartet je obsazením klasický kvartet, který se také na mnoha projektech představuje s různými hosty.

Čtyřicetiletý pardubický rodák Radek Baborák je žákem vynikajícího českého hornisty Zdeňka Tylšara. Je vítězem mnoha mezinárodních interpretačních soutěží, v sezónách 2003 – 2010 byl sólohornistou Berlínské filharmonie, pravidelně hostuje na prestižních festivalech jako Salzburger Osterfestspiele, Maggiomusicale Fiorentino, Pacific Music Festival, Festival Bílé noci v St. Petersburgu nebo Suntory Hall Chamber music garden.

A podle jakých kritérií vybírá hudebník skladby na konkrétní koncert? „Musí se mi líbit a musí mít v sobě energii a nadčasovost. Většinou se jedná o kompozice z 20. století. Snažím se o takovou kombinaci, aby byla posluchačsky atraktivní, ale v žádném případě se nejedná o nenáročný typ hudby, zvláště pro nás muzikanty. Jsou to velice virtuosní úpravy,“ připomněl Radek Baborák, který lituje, že Dvořákova hudba je pro hornistu omezena pouze na jeho skladby orchestrální. „V komorní hudbě je to pouze Dvořákova Serenáda pro dechy, kde jsou tři lesní rohy. Někdy jsme hráli v dechovém kvintetu Afflatus jeho kvartet Americký a v soukromí, cvičně, se občas podívám a zahraju si části z jeho prvního violoncellového koncertu,“ uzavřel hornista.

Sdílejte
Check icon Error icon