„K tomuto účelu nejvíce přispívá nejen dobře zpívat, ale i vnitřní životní postoj a celkové tělesné nasazení. Jak se k němu přiblížit? Dobrý výběr, podrobné vysvětlování hudby i textu a nakonec propojení not s hravostí, tedy s hrou. Hlas je totiž jeden z nejkrásnějších a nejkřehčích hudebních nástrojů na světě, je potřeba se o něj dobře starat, protože, pokud nepochopíme proces, jakým docílíme, aby hlas rezonoval, aby náš dech pracoval s naším tělem, naše mysl rozvíjela svou obrazotvornost, umění vyprávět a rozdat i své niterné emoce, nikdy se nám nepodaří dosáhnout zdravého, krásného a originálního zvuku a projevu. Můžeme o hlas i přijít a jiný pak už nikde nekoupíme…,“ vysvětlila Sylvie Krobová.
Z tohoto důvodu využívá při práci se žáky i divadelní prostředky. Zbaví je trémy a oni najednou lépe dýchají, lépe zpívají, lépe chápou myšlenky v textu. Už toho společně vyzkoušeli hodně. Od irských balad, zpěvohry ve stylu commedie dell´arte, muzikálu, lidového muzikálu či operní anekdoty, natočily CD… A žáci sami nazvali vzniklou spikleneckou skupinku Krobáci.
Ti mají to štěstí, že jim se zdivadelněním pomáhá Jiří Bilbo Reidinger. Sám vyučuje divadlo a akrobacii na pražské AMU, režíruje, píše scénáře vlastním produkcím nebo profesionálním divadlům po celé republice a také choreograficky spolupracuje s předními režiséry (Pitínský, Burešová, Krobot…). Jeho zkušenosti, se kterými se dobrovolně poděluje se žáky, posouvají snažení Krobáků o několik tříd výše.
„Jde samozřejmě o minimalistické, naivní hraní žáků, kteří neprošli žádným školením vyjma hlasového, ale i tak jde o velký posun výsledné práce a o pozvolný růst během vystupování na veřejnosti. Začalo to drobnými pointami vycházejícími z textu, melodie písně (Werich, Voskovec…), později se posouvalo až ke skupinové hře. Například v muzikálu ´Vše je jak má být?´ se spojil slavný Jesus Christ Superstar s písní z Balady pro banditu až po francouzský Batalion. Mísení hudebních i textových žánrů vytvořilo nový celek,“ poznamenala Sylvie Krobová.
V autorské zpěvohře ve stylu commedie dell´arte Ztvrdlý croissant zase přibyla stylizovaná hra s maskou, gestem a fyzickým projevem. V Ulrychově Nikolaji Šohajovi hrála zbojnická souhra, minižongláž, podpořená i hrou na elektrickou basu jednoho z účinkujících, která rytmizovala děj. Jednou z posledních inscenací byl osobitý Král Lávra, Bilbo napsal scénář, Krobová hudbu a vznikl asi dvacetiminutový operní vtip.
„Všechny produkce se dočkaly mnoha repríz. Od zámku Březnice, kam už pravidelně dojíždíme v květnu a prosinci, po Prahu, Dobříš, Hrádeček… Myslím, že na tato setkání nikdo ze zúčastněných žáků nikdy nezapomene a třeba jim v budoucnu pomohou v orientaci při hledání vlastního života/běhu,“ zdůraznila Sylvie Krobová.
Zpěv a hravost aneb Dobříšští Krobáci
23. 2. 2016
DOBŘÍŠ: Šansoniérka a herečka Sylvie Krobová učí na Základní umělecké škole Dobříš s malou přestávkou skoro patnáct let. Vždy chtěla, kromě hlasové techniky a zvládnutí zpěvu jako takového, podnítit v žácích vzrůstající osobnost a osobitost. Pokusit se být morální autoritou, průvodcem v komplikovaném okolí, světě…