<p>PRAHA: Jak železnice zasáhly do vývoje měst, zhodnocení drážních staveb jako součásti kulturního dědictví, připomenutí osudů nádraží Havířov a Vítkovice, jsou témata konference Křižovatky architektury, která se bude konat 3. června 2015 na pražském hlavním nádraží.</p> <p>Zazní také informace o revitalizaci hlavního nádraží v Praze a o expozici Národního technického muzea v bývalém lokomotivním depu na Masarykově nádraží (krizovatkyarchitektury.cz). </p> <p>O zkušenosti a informace se na konferenci podělí zástupci mnoha institucí, například Národního technického muzea, Českých drah, Ministerstva kultury i městských samospráv; Národní památkový ústav, který je dlouholetým partnerem konference, bude mít zastoupení dvojí: železnici jako součásti kulturního dědictví se bude věnovat expertka z metodického centra technických památek a průmyslového dědictví v Ostravě, Alena Borovcová, která je zároveň autorkou knihy Kulturní dědictví Severní dráhy císaře Ferdinanda, vydanou NPÚ v roce 2012 (www.npu.cz/…-ferdinanda/).<br />
Generální ředitelka NPÚ, Naďa Goryczková, odbornice na moderní architekturu a zároveň znalkyně prostředí slezské metropole, se následně zúčastní debaty k příspěvku Nádraží Havířov, nádraží Vítkovice: dva různé osudy. //„Jsem přesvědčena, že havířovské nádraží, dílo bruselského stylu navazující na modernistické tradice a pozdní tvorbu Le Corbusiera, si pro své nesporné kvality a začlenění pozoruhodných uměleckých děl jednoznačně zaslouží památkovou ochranu. Představuje jednu z deseti nejlepších poststalinistických staveb v ČSR a i v kontextu nádražních staveb zaujímá na našem území čelné postavení. Jeho řešení také plně souzní s evropskými trendy dané doby: halový, přehledně uspořádaný prostor obsahuje všechny funkce k obsluze cestujících a zároveň prostřednictvím uměleckých děl umožňuje reprezentaci společnosti; z dnešního pohledu tak ideálně vypovídá o kontextu výstavby Ostravska a Havířova“, vysvětluje Goryczková.<br />
Téma letošní konference Křižovatky architektury navazuje na 170. výročí příjezdu prvního vlaku do Prahy v srpnu 1845. V následujících desetiletích železnice zásadním způsobem ovlivnila města, hospodářství i životy lidí, dnes však jsou nádraží i tratě opouštěny nebo se transformují do nové podoby.</p> <p>V příloze je program konference.</p> <p>Kontakt:<br />
Mgr. et Mgr. Jana Tichá<br />
tisková mluvčí NPÚ<br />
257 010 206, 724 511 225<br />
ticha.jana@npu.cz</p>