<p>PLZEŇ: Lidé chtějí darovat své peníze neziskovým organizacím, ale často tápou, pro kterou se rozhodnout. Neradi by totiž, aby jejich peníze použily na jiný účel. Asociace veřejně prospěšných organizací (AVPO ČR) proto pořádá v Plzni setkání, na kterém představí takzvanou „značku spolehlivosti“ pro neziskovky.</p> <p>Označení „Spolehlivá veřejně prospěšná organizace“, obdrží pouze ty, které projdou důkladným hodnocením. </p> <p>Setkání proběhne 9. dubna od 9.30 do 11.30 v Café restaurant Kačaba na Prokopově ulici číslo 17.</p> <p>„Značka spolehlivosti je zárukou pro firmy i jednotlivce, že peníze, které darují neziskové organizace – držiteli značky spolehlivosti – budou použity správně na deklarovaný účel. Naši hodnotitelé prověřují nejen to, jak jsou peníze v neziskovce využívány, ale zaměřují se i na správu, řízení a její transparentnost,“ říká Marek Šedivý, prezident AVPO ČR na téma programu diskuzního setkání. </p> <p>Stav zveřejňování informací o neziskových organizacích je možné podle dosavadních průzkumů považovat za vysoce nedůvěryhodný. Z hlediska dostupnosti informací o organizaci je přitom web pro veřejnost naprosto zásadním nástrojem. „Situace, kdy dvě třetiny neziskových organizací vůbec nemají webové stránky je alarmující. Nejhorší situace je u spolků, které mají web jen ve čtvrtině případů, nadační fondy, obecně prospěšné společnosti a nadace se pohybují kolem 50 %. Přijatelná je pouze situace u účelových zařízení církví s 87 %,“ říká Pavel Bachmann z královéhradecké univerzity.</p> <p>„Nový, ještě nepublikovaný výzkum ukázal, že nepřítomnost na webu je přirozeně vyšší u malých organizací. Větší organizace s celostátním zaměřením jsou na internetu přítomné významně častěji. Ze stránek toho ale moc nezjistíte. Schází popis jasného poslání, které by vymezilo přínos organizace pro společnost, finanční výkazy jako rozvahu a výsledovku nezveřejňuje 60 % organizací, původ darů pak schází u více než 40 % organizací,“ dodává Bachmann.</p>