Navigace

Legendární Tatru 87 nahradí model soukromého sběratele

5. 8. 2014
Barbora Janečková

<p>ZLÍN: Originál vozu Tatra 87 cestovatelů Hanzelky a Zikmunda se ze Zlína vrací zpět do Prahy. Na jeho místě ve stálé expozici Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně bude nyní stát stejný model Tatry 87 soukromého sběratele Vladimíra Poláška.</p> <p>Technicky náročná výměna legendárních vozidel se uskutečnila v úterý 5. srpna dopoledne v budově 14 továrního areálu ve Zlíně za osobní účasti Miroslava Zikmunda. Stěhování obou exponátů trvalo necelé tři hodiny.<br />
„Model Tatra 87 váží 1370 kg a má délku 4,8 metru. Jeho vyzvednutí a spuštění z 3. podlaží ve výšce přes 10 metrů od země si vyžádalo náročnou technickou přípravu, spojenou například s vyvážením automobilů na paletě pomocí pěti pytlů s práškovým lepidlem o celkové váze 250 kg,“ komentovala průběh stěhování vozidel Magdalena Preiningerová, kurátorka cestovatelské části expozice. Výměně vozidel předcházelo rozebrání části expozice Princip Baťa: Dnes fantazie, zítra skutečnost, která je do 6. srpna uzavřena pro veřejnost.<br />
„Originální vůz má v přihrádce palubní desky před sedadlem spolujezdce díru po kulce. To je jednoznačné poznávací znaménko,“ ukazoval Miroslav Zikmund následek manipulace se zbraní při přepadení cestovatelů na cestě po Habeši.<br />
„Tatřičko, sbohem,“ pohladil vůz před jeho naložením do stěhovacího vozu. Naposledy se ve své stříbrné Tatře projel v roce 1997. Za volantem tehdy ještě seděl jeho přítel Jiří Hanzelka.<br />
Originál vozu, se kterým cestovatelé vyrazili v roce 1947 na své cesty po Africe a Jižní Americe, se po více než roce vrací do Národního technického muzea v Praze. Jeho cena se šplhá k 10 milionům korun. „Tatra 87 je na seznamu národních kulturních památek, stejně jako třeba korunovační klenoty. Tento status nejvýmluvněji dokládá význam a hodnotu vozidla,“ zdůraznil ředitel sekce dopravy Národního technického muzea v Praze Arnošt Nemeškal.<br />
„Díky velkorysé nabídce pana Poláška ale nebudou návštěvníci našeho muzea o prohlídku slavného vozidla ochuzeni,“ zdůraznila M. Preiningerová. Model Tatra 87 se vyráběl v Kopřivnici v letech 1936 až 1947. Jeden z modelů zakoupil před lety i zlínský podnikatel Vladimír Polášek. Po náročné renovaci vozu je dnes jeho Tatra k nerozeznání od cestovatelského originálu. Zlínskému muzeu vůz zapůjčil bezplatně na dobu pěti let. „Vůz je nádherně opravený, ale nemá baterii ani žádné tekutiny, takže jsem se v něm ani neprojel,“ pousmál se V. Polášek. Cena mnohaletých oprav se vyšplhala přes jeden milion korun.<br />
Expozice „Princip Baťa: Dnes fantazie, zítra skutečnost“ Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně získala cenu Gloria Muzealis pro nejlepší výstavní expozici České republiky za rok 2013. K návštěvnické oblíbenosti expozice přispívá velkou měrou i její část, věnovaná právě Miroslavu Zikmundovi, Jiřímu Hanzelkovi a další známým cestovatelům. Prohlédnout si ji můžete znovu od čtvrtku 7. srpna 2014 denně kromě pondělí v budově 14 v továrním areálu ve Zlíně.</p> <p>Doplnění /14.15 h/: Stěhování Tatry 87 ve zlínském muzeu se díky skvělé logistické přípravě podařilo ukončit ve výrazném časovém předstihu. Upozorňujeme proto, že expozice „Princip Baťa: Dnes fantazie, zítra skutečnost“ bude pro veřejnost otevřena již zítra, ve středu 6. srpna 2014, oproti původně plánovanému čtvrtku 7. srpna.</p> <p>Barbora Janečková<br />
spolupracovnice Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně<br />
tel. 777 719 991</p>

Sdílejte
Check icon Error icon