<p>PRAHA: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze připravuje na začátek prosince 2013 konferenci Hranice experimentu: Experiment ve výtvarném umění, architektuře, designu, literatuře, hudbě, filmu, ekonomii a politice 60. let 20. století.</p> <p>Pojmem experiment přitom pořadatelé nechtějí označit soubor progresivních uměleckých děl, jako se tomu dělo v dosavadní literatuře.</p> <p>Zajímá je dynamika samotného termínu, který nabýval rozdílných, často protikladných významů. V 60. letech charakterizoval na jedné straně alternativní tvorbu umělců vymezujících se proti panujícímu režimu a na straně druhé režim samotný, popřípadně pokusy o jeho reformu. Projevil se ve výtvarném umění, architektuře, designu, literatuře, filmu, hudbě, ale také v ekonomii a politice a samozřejmě ve vědě. Střídavě s ním operovali a zase se ho vzdávali oficiální zástupci režimu stejně jako představitelé alternativní kultury. </p> <p>Experiment byl paralelně vnímán jako zdroj autentické tvorby i pouhý módní fenomén, jako samoúčelný formalismus i věrohodný vědecký princip, jako oficiální nástroj pokroku i alternativní prostor svobody. Konference se chce pokusit o přesnější navigaci mezi těmito protiklady a uvažovat, nakolik dynamika pojmu experiment tvořila pozadí kulturního a společenského rozkvětu 60. let.</p> <p> Více k problematice, jíž se chce konference zabývat <p>Pro aktivní účast na konferenci formou přednesení příspěvku v rozsahu cca 30 minut je stanovena podmínka odevzdání anotace příspěvku v rozsahu 1 normostrany do 21. října 2013.</p>