Sonda do kulturního života Velvar – se starostou Radimem Wolákem
Ó, Velvary, ó, Velvary, kde jsou mé tolary? Jed jsem, pil jsem, hodoval jsem, hezké…
Velký potenciál památek, přírodních krás i folklorních aktivit – tím vším se může chlubit Zlínský kraj. Aktivní propagací spojenou s pestrou nabídkou se snaží přilákat k návštěvě regionu turisty od nás i ze zahraničí.
Na podzim minulého roku zahájila svoji činnost o.p.s. Centrála cestovního ruchu Východní Moravy (CCRVM), marketingová agentura zaměřená na cestovní ruch. Jejím jediným zakladatelem je Zlínský kraj, který jmenuje členy správní i dozorčí rady a jejich prostřednictvím vykonává své pravomoce. V letošním roce poskytne kraj na její provoz 28,5 milionu Kč. Převážná část – přes 20 milionů Kč – se mu vrátí, protože o.p.s. bude do roku 2013 čerpat prostředky z Regionálního operačního programu.
Z loňské revize programu rozvoje cestovního ruchu ve Zlínském kraji vyplynulo, že aktivity jsou nedostatečně koordinované. Tento nedostatek má odstranit právě zmíněná o.p.s., jejímž hlavním posláním je sladit i řídit jednotlivé turistické oblasti a zajišťovat jednotný marketing kraje. Ke spokojenosti turistů přispívá 36 informačních center či středisek, z nichž je 8 má řádné členství v Asociaci turistických informačních center ČR a 3 se angažují v síti turistických informačních center regionu Slovácko. Dvě „íčka“ najdeme v krajském městě Zlín, další v bývalých okresních městech, ale i v menších obcích, např. ve Velkých Karlovicích, Vlčnově, Strání. Jsou zásobena řadou propagačních materiálů – např. Léto plné rozmanitostí, Kraj lázní a relaxace, jejichž vydání podpořil projekt Společná propagace turistických oblastí Zlínského kraje, probíhající v letech 2005 až 2007. Na celkové náklady projektu ve výši cca 15,5 milionu přispěly EU 75 % a Zlínský kraj 25 %. Turistům jsou pomáhají také velice přehledné a k uživateli přátelské webové stránky kraje http://www.kr-zlinsky.cz/, které přinášejí množství potřebných informací.
Východní Morava jako na dlani
Pod tímto názvem byl počátkem letošního roku, na veletrhu Regiontour v Brně, představen nový turistický informační portál Zlínského kraje www.vychodni-morava.cz. Projekt si vyžádal náklady ve výši 5,6 milionu Kč, z toho opět 75 % uhradila EU a 25 % se podílel Zlínský kraj. První práce na něm byly zahájeny ve druhé polovině roku 2005 a podle vyjádření krajského hejtmana Libora Lukáše má jít o jeden z nejdůležitějších nástrojů jak do kraje přivést více turistů. Tento krajský portál je provázán s webovými stránkami v místech a návštěvník si může vybírat z několika způsobů virtuálního cestování po regionu. Své informace tu najdou mladí, rodiny s dětmi i senioři, návštěvu mohou směrovat na Slovácko, Zlínsko a Luhačovicko, Valašsko či Kroměřížsko, kde si přesně na míru sami vytvoří trasu své dovolené.
Moravská jantarová stezka
Tento projekt je zaměřen na rozvoj turistiky na území Zlínského a části Jihomoravského kraje. Jeho realizace probíhá od října 2006 do dubna 2008. Celkový rozpočet činí 6.896 500 Kč – z toho EU jako v předchozích případech 75 %, státní rozpočet 15 %, Zlínský kraj 7 % a jiné zdroje uhradí zbytek – tedy 3 %. Na lednovém Regiontouru v Brně podepsali hejtmani čtyř moravských krajů – Jihomoravského, Moravskoslezského, Olomouckého a Zlínského memorandum o vzájemné spolupráci v oblasti cestovního ruchu. Zmíněné kraje dostanou díky projektu Moravská jantarová stezka, jehož nositelem je Zlínský kraj, šanci masivně zvýšit počet turistů, zejména z oblasti východní a střední Evropy. Výhradním prodejcem tohoto produktu je cestovní kancelář Amber travel. Té se podařilo již koncem minulého roku uzavřít smlouvy s významnou ukrajinskou cestovní kanceláří, a tak už v lednu přijeli první návštěvníci do lázní Luhačovice. V další nabídce je putování za vínem, tradicemi a folklorem, ale i zimní dovolená či golf. Nabídky jsou šity na míru – např. Rusové, na něž je produkt hlavně zaměřen, preferují lázně a památky. Projekt sbírá ocenění, po třetím místě za nejlepší turistický produkt v soutěži Náš kraj 2007 následovala prestižní cena Grand Prix na Regiontouru v Brně.
Klíčem k úspěchu je spolupráce
Kromě výše zmíněné spolupráce moravských krajů dochází i k dalším kontaktům. Hejtmani Zlínského a Jihomoravského kraje podepsali již v roce 2004 „Dohodu o spolupráci mezi Jihomoravským a Zlínským krajem“, která zahrnuje i koordinaci v oblasti cestovního ruchu. V červnu 2007 na ni navázalo memorandum o vzájemné spolupráci na rozvoji vodní cesty Baťův kanál. Při té příležitosti nastínil hejtman Zlínského kraje možnost využít právě Baťův kanál jako součást nové turistické značky „Velká Morava“.
Koncem ledna 2008 se uskutečnilo společné jednání Rady dvou krajů – Zlínského a Moravskoslezského, na němž se hovořilo o realizaci tzv. zrcadlových projektů v oblasti Valašska a Beskyd na území obou regionů. V lednu se formou vzájemných jednání a návštěvy několika kulturních zařízení Zlínského kraje uskutečnilo setkání tří desítek ředitelů kulturních zařízení a odborů kultury Trenčínského samosprávného kraje a Zlínského kraje.
Kraj se umí propagovat
Na brněnském Regiontouru se kraj představil prostřednictvím Centrály cestovního ruchu Východní Moravy o.p.s. Prezentovalo se zde Valašsko, Slovácko, Kroměřížsko a Luhačovicko. Na veletrhu proběhl slavnostní křest nového propagačního materiálu moravských krajů „Průvodce po nejkrásnějších místech Moravy a Slezska“, který byl vydán ve čtyřech jazykových mutacích. Po účasti na pražském Holiday World či výstavách v Lysé nad Labem a dalších, čeká letos kraj účast na 26 akcích. Např. ve Vídni, Drážďanech, Bratislavě, Miláně, Budapešti Mnichově, Moskvě.
Eva Veselá