HRANICE na Moravě: Nejstarší ze tří zdejších viaduktů, který je stále v majetku Českých drah, byl zařazen mezi státem chráněné památky, a tak se předešlo jeho zboření. Na trati Přerov – Hranice na Moravě, před vjezdem do stanice Hranice, se nacházejí hned tři viadukty. První − se zděnými klenbami − byl vybudován mezi lety 1844 až 1847, mladší kamenný v 70. letech 19. století a nejmladší dvoukolejný betonový pak ve 20. až 30. letech 20. století. Všechny původně tvořily součást Severní dráhy císaře Ferdinanda a díky nim se snadno překonala mělká, široká údolí u Jezernice a u Hranic.
Avšak po dokončení železničního koridoru přestaly sloužit svému účelu, a zejména ten zděný, přes 160 let starý, viadukt začal chátrat, především kvůli vlhkosti pronikající do jeho mostní konstrukce. Z oblouků začaly vypadávat cihly a byly zjištěny trhliny v jeho klenbě. Město Hranice jej chtělo od Českých drah odkoupit, což se nepovedlo. Naopak se podařilo jeho zařazení spolu se dvěma mladšími hranickými viadukty mezi státem chráněné památky, a díky tomu byla v červenci ukončena první etapa jeho rekonstrukce.
Hranický starosta by si přál, aby se z viaduktů stala turistická atrakce, protože − podle slov Ivy Orálkové z olomouckého pracoviště Národního památkového úřadu − jsou technicky i stavebně velice náročné a navíc patří k předním železničním mostním stavbám dochovaným v autentické podobě. „K zapsání na seznam památek přispělo také to, že trojice viaduktů dokládá vývoj dopravního stavitelství v regionu a vhodně dotváří jeho krajinu,“ vysvětluje Iva Orálková.
Úlohou SG-Geotechniky, a.s. bylo provést geotechnický průzkum, analyzovat příčiny vzniku deformací a navrhnout způsob sanace.
Na fotografii osazuje pracovník SG-Geotechnika, a.s. monitorovací prvky na klenbu.
E. Horníčková